Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz Faculty of Humanities Department of Arts and Musicology News Expertengespräch mit Sabine Flach online
  • About the Department
  • People
  • Our research
  • Study service
  • News
  • Events

End of this page section. Go to overview of page sections

Tuesday, 03 March 2015

Expertengespräch mit Sabine Flach online

Abgebildet ist ein Mensch, der auf ein Ikon klickt. ©©Fotolia

Abgebildet ist ein Mensch, der auf ein Ikon klickt.

Das Expertengespräch mit Sabine Flach im Zuge der Ausstellung "Schwindel der Wirklichkeit" vom 30.10.2014 kann ab sofort über den folgenden Link angesehen werden:

Über das Verhältnis von Körper und Bild in Videoinstallationen.

 

"Probably the loudest scream I have ever recorded is in the soundless work 'Silent Mountain'" beschreibt Bill Viola seine Videoarbeit: A soundless scream also, der im Zentrum des Videos steht – wie aber wird etwas verkörpert, daß sich der Sprachlichkeit bewusst entzieht? In welchem Verhältnis stehen Körper und Bilder in Medienkunstwerken, zumal dann, wenn diese sich mit der Erzeugung und Darstellung vom Wahrnehmungen, Stimmungen und Emotionen befassen?
Vilém Flusser schreibt 1985 in seinem Buch ‚Ins Universum der technischen Bilder‘: „Erst wenn wir die mit Computern synthetisierten Bilder ins Auge fassen, (..) können wir überhaupt zu ahnen beginnen, welche Kraft der Einbildung hier ausbricht.“
Etwas besonderes hat es also mit dem medientechnischen Bild auf sich; und diese Besonderheit liegt in seiner Fähigkeit, unsere Wahrnehmung und unsere Emotionen auf spezielle Weise zu choreographieren.  Und in der Tat werden  mit technischen Medien Vorgänge sichtbar, die sich ohne die Nutzung dieser simulierten Räume nur schwer wahrnehmen lassen.
In einer Inversion von Aristoteles möchte ich für das medientechnische Bild von Bewegten Bewegern sprechen, um somit seine mehrfache Performanz und Prozessualität – nämlich als der bewegte Bildträger,  als den imaginären Raum bewegend und die erzeugte Bewegung  im Rezipienten - zu erfassen.  Genau dann nämlich zeigen diese Bilder eminente Strukturaffinitäten, Ähnlichkeiten, die zirkulieren zwischen dem Denken, dem Empfinden und dem Bildbetrachten selbst und die auf ihre Analogien verweisen, denn wie kaum ein anderes Medium sind Medienbilder in der Lage, diese Interdependenz von internen und externen Prozessen und Ereignissen – als Emotionen – zu thematisieren.

Die Frage, die sich dann stellt, lautet:  Wie verhält sich diese Art der Bewegung von Bildobjekten in bewegten Bildern zu der Art der Bewegung, die im Denken, den Sinnen, dem Empfinden und den Emotionen stattfindet? Dieser Frage geht der Vortrag am Beispiel gegenwaertiger Videoinstallationen nach.

Related news

Cristina Scuderi at a conference in Verona

"Giuseppi Gazzaniga. E il teatro musicale comico del secondo Settento"

New Publication Iris Julian

The Inherent Potential in Art Performance. To Critically Challenge Art Traditions in Scenes of Love and Sexual Desire London and New York: Routledge, 2025.

MerMEId workshop in Trieste: Exchange and innovation in digital music cataloguing

On 13 and 14 September 2025, members of the TartinianS in Europe project took part in the MerMEId workshop at the Trieste Conservatory. The event provided a valuable opportunity to exchange ideas on digital music cataloguing, explore topics related to Giuseppe Tartini in greater depth and strengthen cooperation between European institutions in the field of digital musicology.

Warum der Tod in Malerei & Co. so lebendig ist, erklärt Kunstwissenschaftler Robert Felfe

Abseits vom 1. November beschäftigen wir uns nach wie vor nicht gerne damit, blenden ihn oft aus. In der Kunst ist der Tod hingegen omnipräsent und ein zentrales Thema. Warum das Sterben so fasziniert und was uns die Darstellungen sagen wollen, zeigt Kunsthistoriker und Kulturwissenschaftler Robert Felfe auf.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections